Selalu Lapar? Ini cara mengatasinya


Makan berlebih bisa mendekatkan seseorang pada kegemukan bahkan obesitas, penyakit gula, Kolesterol yang mengganggu kesehatan darah dan jantung.

Bila kini Anda merasa nafsu makan anda begitu sulit diredam, selalu ingin makan lagi dan lagi, berita baiknya anda tidak sendiri. Ahli gizi Julie Upton, RD, dari Appetite For Health memberikan 5 kaedah ini pada para pasiennya.

1. Isi perut dengan protein.
Protein membantu Anda menambah dan mempertahankan energi sepanjang hari. Jika Anda membutuhkan beberapa inspirasi makanan rendah kalori, sarapan tinggi protein boleh menjadi pilihan. Daripada mengonsumsi banyak karbohidrat yang membuat anda mudah lelah dan lapar kembali, pastikan jumlah protein lebih besar daripada karbo untuk makan tengah hari mahupun malam.

2. Minum lebih banyak air.
Rasa lapar yang menggila boleh jadi disebabkan kerana tubuh kekurangan cairan atau dehidrasi. Memastikan untuk meminum segelas air setiap jam, mampu menghindari anda memakan makanan ringan (jajan) yang tidak perlu.

3. Lebih banyak gerak.
Lupakan pendapat yang mengatakan banyak gerak atau bersukan dapat membuat anda mudah lapar. Sebaliknya bergerak aktif akan membantu tubuh memperbaiki metabolisme, sehingga membuat anda tak mudah lapar.

4. Minum teh saat petang.
Ganti kebiasaan memakan makanan ringan (jajan) di petang hari dengan secawan teh pudina hangat. Aroma pudina mampu memuaskan rasa lapar dan membantu anda merasa kenyang tanpa perlu makan banyak memakan makanan ringan (jajan).

5. Makan sedikit sebanyak 5 kali.
Dua atau tiga kali makan dalam jumlah yang banyak adalah awal bencana. Sebab, anda akan merasa tidak puas saat makan makanan sedikit. Sehingga kerapkan waktu makan anda, dan makan setengah bahagian sahaja dari biasa. Ini akan membuat kebiasaan “makan gila” anda berangsur pulih.

Sumber: kompas.com