Tidur Sihat Cukup 5 Jam


Siapa kata kebiasaan tidur kurang dari tujuh atau lapan jam akan memperburuk tingkat kesihatan dan memperpendek usia seseorang? Kajian terbaru tentang hubungan lama masa tidur dan kematian menunjukkan, mereka yang biasa berehat selama lima jam setiap hari memiliki daya tahan hidup (survival) yang baik.

Kajian para pakar di University of California San Diego School of Medicine selama 14 tahun terhadap 450 orang responden wanita berusia antara 50 hingga 81 menunjukkan, mereka yang memiliki kebiasaan tidur selama lima hingga 6,5 jam memiliki usia yang cukup panjang.

Studi terbaru yang ditulis di dalam sebuah jurnal, Sleep Medicine ini berbeza dengan laporan kajian sebelumnya. Awal tahun ini, kajian berskala besar di Amerika menunjukkan bahawa tidur selama kurang dari tujuh jam berkait dengan risiko penyakit jantung. Bahkan kajian lain menyebutkan, mereka yang tidur kurang dari 6,5 jam lebih, mungkin akan meninggal sebelum mencapai usia 65 tahun.

"Yang mengejutkan adalah ketika tidur diukur secara objektif, survival terbaik di antara wanita diperoleh dari mereka yang tidur selama lima hingga 6,5 jam. Wanita yang tidur kurang dari 5 jam atau yang lebih dari 6,5 jam, sedikit kemungkinan dapat bertahan hidup selama 14 tahun pengkajian," kata Daniel Kripke, Profesor Psikiatri dari University of California San Diego School of Medicine.

Dalam kajiannya, Daniel dan kumpulannya melakukan pendekatan berbeza. Mereka tidak melakukan pengukuran tidur dengan cara monitoring akitiviti seperti kajian-kajian sebelumnya. Namun, mereka lebih mengutamakan wawancara bagi mengungkap kebiasaan tidur responden.

Prof Kripke berkata, “Hasil kajian ini semestinya dapat menghapus kebimbangan mereka yang merasa tidurnya tidak cukup, ini bermakna bahwa wanita yang tidur hanya 5 hingga 6,5 jam tak perlu bimbang kerana jumlah tidur sebegini terbukti konsisten dengan kelangsungan hidup yang sangat baik."

Sumber: Kompas.com