Doktor dilatih gunakan ubat tradisional



Ikatan Doktor Indonesia (IDI) dengan Badan Penelitian dan Pengembangan (Balitbang) Kementerian Kesihatan mengembangkan kursus penggunaan ubat tradisional di kalangan doktor.

"Doktor yang ingin memberikan ubat herba kepada pesakitnya mesti mengikuti kursus selama 120 jam. Untuk tahap awal 50 jam. Doktor yang lulus kursus ini boleh menggunakan jamu sebagai ubat," kata Ketua IDI Prijo Sidipratomo ketika ditemui di Konferensi Ubat Tradisional ke-3 ASEAN di Solo, Isnin (31/10/2011).

Para doktor juga disebut Prijo harus terdaftar di Dewan Kedoktoran untuk memastikan mereka terlindungi secara undang-undang dan juga memastikan bahawa masyarakat juga terlindungi. "Kalau doktor ingin gunakan ubat tradisional, doktor harus diadvokasi terlebih dahulu. Kita telah menyusun bahan training dengan Balitbang (Badan Penelitian dan Pengembangan)," ujarnya.

Untuk saat ini, penggunaan ubat tradisional menurut Prijo masih dalam tahap pengubatan komplementer (pelengkap), belum sebagai pengubatan utama. "Selain membuat orang menjadi sihat, kita (doktor) juga menjaga seseorang yang sihat tetap agar sihat. Itu yang dapat didorong dengan jamu," katanya.

Penelitian lebih lanjut menurutnya dapat digunakan untuk mendorong ubat tradisional menggantikan ubat moden, setelah keampuhan dan kualitinya dapat dipastikan melalui standardisasi.

Kehadiran ubat tradisional seperti jamu, diakui Prijo, tidak boleh diabaikan kerana telah ada sejak ratusan tahun yang lalu di tengah masyarakat. "Kebanyakan kita juga telah menggunakan jamu. Sekitar 95 peratus di antaranya menggunakan jamu sebagai pencegahan," katanya.

Sementara itu, Konferensi Pengubatan Tradisional ASEAN ke-3 yang berlangsung di Solo, Jawa Tengah, sejak 31 Oktober-2 November itu membahaskan mengenai integrasi pengubatan tradisional ke dalam sistem pengubatan dengan memperhatikan keampuhan, ketersediaan, dan kualiti dari ubat tradisional.

Sumber: kompas.com