English French Spain Portuguese German Turkish Russian Chinese Simplified Korean Japanese Thai Arabic

BAGI MENDAPATKAN JAWAPAN SEGERA BAGI MASALAH KESIHATAN ANDA SILA HUBUNGI DR. NURMAWATI SYAKRONI TEL : 019-3917945

Sabtu, 11 September 2010

Petua Mudah Menghilangkan Bau Badan


Bau badan kerap membuat seseorang menjadi tidak percaya diri. Aroma kurang sedap yang muncul menyebabkan ketidaknyamanan baik bagi orang bersangkutan mahupun orang yang sekitarnya.

Dalam istilah perubatan, bau badan disebut sebagai dibromhidrosis (juga disebut bromidrosis, osmidrosis, dan ozochrotia) adalah bau bakteria pada tubuh. Bakteri tersebut bertambah jumlahnya dengan cepat disebabkan peluh, tetapi peluh sendiri sebenarnya tidak berbau. Bau badan sering berhubungan dengan rambut, kaki, anus, kulit, ketiak, alat kelamin, dan mulut.

Masalah bau badan sebenarnya dapat dicegah dengan membiasakan hidup secara bersih dan sehat. Inilah beberapa petua yang dapat dilakukan untuk mengatasi masalah bau badan:

1. Selalu memakai baju dari bahan katun yang tidak ketat untuk membantu agar peluh menguap dan kering lebih cepat.

2. Kasut dan stokin juga menyebabkan peluh sehingga mengeluarkan bau. Pakailah stokin dari bahan cotton dan sebaiknya memakai kasut yang terbuka bagi menjamin kaki tetap kering.

3. Boleh juga memakai bedak khusus untuk kaki sehingga membuat kaki sejuk dan bebas dari infeksi.

4. Untuk menghilangkan bau, rendam kaki dalam air hangat dicampur cuka putih atau garam.

5. Solat membuatkan tubuh dan fikiran terkawal dengan baik. Ini akan menyebabkan sekresi hormon menjadi lebih terkawal. Bila Anda merasa semakin rileks dan tenang, semakin berkuranglah stres yang menyebabkan bau badan.

6. Minum banyak air. Cara ini akan membuat bagian dalam tubuh sejuk dan memperlambat metabolisme tubuh sehingga menurunkan jumlah pengeluaran peluh.

7. Minum air kelapa muda untuk menyejukkan tubuh. Makan buah lemon, limau, dan tembikai. Hindari makanan yang terdapat bawang merah dan putih.

8. Mandilah dengan sabun antibakteria. Tambahkan beberapa titis minyak lavender atau sandalwood untuk membuat tubuh wangi lebih lama berbanding deodoran.

9. Kelenjar peluh umumnya ditemukan di bawah folikel rambut. Rambut ini memerangkap peluh, akibatnya bakteria berkembang biak, sehingga timbul bau badan. Oleh kerana itu rambut di ketiak sebaiknya dicukur untuk menghindari bau badan.

Sumber: Kompas

0 Ulasan :

Catat Ulasan

BAGI ANDA YANG INGIN MENDAPATKAN JAWAPAN SEGERA BAGI MASALAH KESIHATAN YANG INGIN ANDA PERTANYAKAN, JANGAN MALU JANGAN SEGAN, ANDA BOLEH BERBUAT DEMIKIAN DENGAN TERUS MENGHUBUNGI: DR. NURMAWATI SYAKRONI
DI TALIAN: 019 391 7945 / 013 311 2724

Setiap komen pembaca amat kami hargai..
Sila nyatakan nama dan alamat e mel anda..
Terima kasih..