Berkumur Dengan Air Garam Meredakan Selesema


Cuaca yang lembab seperti di musim hujan merupakan masa dimana virus selesema kerap menyerang manusia. Banyak orang percaya dengan berkumur menggunakan air garam sangat berkesan untuk meredakan gejala-gejala selesema.

Menurut Dr. Philip T. Hagen, dari Mayo Clinic, ia mengatakan: "Berkumur menggunakan larutan garam akan membuang lelebihan cairan dari saluran yang dijangkiti selesema di kerongkongan dan pernafasan, sehingga rasa kurang nyaman akibat selesema dapat diredakan".

"Berkumur dengan garam juga akan menghilangkan lendir tebal dan menghilangkan alergen yang menyebabkan jangkitan bakteria dari kerongkongan," katanya.

Dalam sebuah hasil kajian secara rawak pada tahun 2005, para ahli mengkaji 400 orang sihat selama 60 hari di musim selesema . Sebagian dari mereka diminta untuk berkumur tiga kali sehari. Di akhir kajian, kumpulan yang berkumur memiliki risiko lebih rendah untuk terkena infeksi saluran pernafasan bahagian atas, ia berkurang sebanyak 40 peratus berbanding kumpulan yang tidak berkumur.

Selain untuk mengurangi risiko infeksi, berkumur dengan garam juga terbukti mampu membuat gejala batuk lebih ringan. Pengkaji yang lainnya menyebutkan, berkumur juga membantu mencegah hidung tersumbat.

Adapun untuk hasil terbaik amalan berkumur ini, larutkan setengah sudu kecil garam ke dalam secawan air hangat, lalu gunakan ia untuk berkumur dalam kiraan beberapa saat. Anda juga boleh mencampurkan air hangat itu dengan air perisa lemon dan madu.

Sumber: Kompas.com