Merawat Luka Bakar Dengan Minyak Kelapa Dara


Virgin Coconut Oil (VCO) ataupun Minyak Kelapa Dara dapat digunakan untuk mengubati luka bakar kerana ia mengandungi asam lemak, iaitu asam laurik dan asam kaprik, kata seorang penyelidik dari Universitas Muhammadiyah Yogyakarta (UMY) Fitria Puspita, sewaktu dihubungi.

"Asam laurik dan asam kaprik yang terkandung dalam VCO atau minyak kelapa dara yang terbuat dari daging kelapa segar yang proses pembuatannya dilakukan pada suhu relatif rendah mampu mengatasi infeksi virus, bakteri, protozoa, dan mempercepat metabolisme sel kulit", katanya.

VCO menjadi ubat alternatif yang digunakan bagi luka bakar selain bioplacenton, silver sulfadiazine, bacitracin, dan mafedine acetate yang dikembangkan dengan tujuan mencapai kesembuhan yang optimal akibat luka bakar.

Ujarnya lagi, “Luka bakar boleh sahaja terjadi sama ada kerana terkena api, air panas, kejutan eletrik, bahan kimia atau radiasi matahari. Penggunaan VCO untuk luka bakar dilakukan dengan cara menyapunya di kawasan luka. VCO efektif dan selamat digunakan sebagai "moisturizer" pada kulit, sehingga dapat mempercepat penyembuhan luka pada kulit”.


Menurutnya, Penggunaannya VCO tidak perlu dicampur apa-apa, VCO langsung boleh disapukan pada bahagian kulit yang mengalami luka bakar. VCO kini juga sudah banyak dijual di pasaran, sehingga masyarakat tidak susah untuk mendapatkannya.

Tambahnya lagi, dalam dunia kesehatan, VCO memang telah dikenal memiliki banyak manfaat bagi kesehatan tubuh, dan berkhasiat mencegah pelbagai penyakit. Antara khasiat VCO yang lain ialah mampu mencegah sakit jantung, menurunkan kadar kolesterol, anti-kanser, memperkuat sistem imuniti badan dan membantu menurunkan berat badan. Penggunaan VCO biasanya adalah dengan cara diminum”.

Sumber: Kompas.com