Subuh lewat menyebabkan Hati Gelisah

Kita tentu telah mengetahui dan sangat memahami bahwa solat adalah satu kewajipan. Maka dari itu, melaksanakannya sudah menjadi keharusan bagi kita. Untuk itu, kita harus berusaha agar selalu melaksanakan solat. Dan solat di awal waktu itulah yang lebih afdhal.

Solat hendaknya jangan hanya kita jadikan sebagai kewajipan. Sebab, jika itu yang hanya bersarang dalam fikiran kita, maka melaksanakannya pun akan jadi dengan tidak sepenuh hati. Seperti melaksanakan dengan melengah-lengahkan waktu solat. Dan hal ini sering terjadi pada waktu subuh.





Banyak orang kesiangan dalam melaksanakan solat subuh. Ini bukan disebabkan tidurnya yang terlalu lena, akan tetapi kurangnya niat yang besar pada dirinya untuk melaksanakan solat subuh. Sehingga, ketika ia mendengar azan dan mengetahui masuknya waktunya solat subuh, ia akan menperturutkan nafsunya untuk menangguhkan solat, kemudian menarik selimutnya dan kembali menyambung tidurnya. Dan akhirnya, solat subuh dilaksanakan di luar waktu. Inilah yang menyebabkan banyak orang mengalami kegelisahan hati. Mengapa demikian?


Antara manfaat kesihatan dari solat subuh, ialah berkaitan dengan regulasi hormon. Mengutip penjelasan dari Ghazali dalam bukunya “Mukjizat Solat Tahajud dan Subuh” bahwa ada banyak hormon yang dapat mempengaruhi prilaku emosi manusia, di antaranya ialah hormon noradrenalin, steroid, adrenalin, estrogen, testosterone, kortisol, tiroid, dan lainnya.

Hormon yang terakhir (tiroid) berperan penting dalam memunculkan rasa emosi. Jika fakta ilmiah ini dihubungkan dengan solat subuh, maka sebab itulah sebahagian besar ulama menganjurkan kita untuk melaksanakan solat subuh tepat pada waktunya.

Jika seseorang bangun lewat atau kesiangan (melaksanakan solat subuh setelah tinggi hari) maka ia akan mudah mengalami kegelisahan dan kepenatan hati. Hal ini kerana hormon dalam kondisi tidak seimbang dan terlampau aktif. Akibatnya, dapat menimbulkan prilaku dan emosi yang tidak wajar, seperti mudah marah, tidak sabar, dan tergesa-gesa.

Inilah sebab utama kita mesti melaksanakan solat subuh tepat pada waktunya. Jadi tunggu apa lagi, mari segera perbaiki solat subuh kita. Berusahalah dengan pelbagai cara agar kita tidak lagi melengah-lengahkan waktu solat, terutama solat subuh. Jika kita telah mengawali hari dengan baik, maka insyaallah sepanjang hari yang akan kita lewati pun tentu baik juga.

Setelah dialihbahasa